maandag 22 december 2014

5 Tips voor hospiteren voor een kamer

IMG_9916

Hospiteren. Ik heb het woord de afgelopen maanden, ik gok, al zo’n 34x laten vallen, maar ik heb nooit goed uitgelegd wat het nou eigenlijk is. Hospiteren is een soort solliciteren voor een kamer. In veel studentensteden moet je ‘hospiteren’ om ergens te kunnen wonen. Via kameraanbodsites (zoals Kamernet.nl, maar de meeste steden hebben ook een speciale Facebookpagina) kun je reageren op kamers die je leuk lijken en als je geluk hebt wordt je dan uitgenodigd voor een middag of avondje kennis maken met de bewoners. Meestal zijn het ook de bewoners (je toekomstige huisgenoten) die een keuze maken tussen alle hospitanten, dus je wil dan ook een goede indruk achterlaten. Ik heb zelf een kamer gekregen bij de vierde keer hospiteren, maar er zijn zat leuke en spontane meiden die na tien keer nog stééds geen kamer hebben. Ik ken ze zelf ook en ik weet wel een beetje hoe dat moet voelen. Hospiteren is vooral ook heel veel geluk hebben (je moet maar net zijn wat ze zoeken), maar de volgende tips kunnen je vast ook een beetje helpen!

1 – ZEKER WETEN
Ga alleen als je zo goed als zeker weet dat je de kamer wil hebben. Als je jezelf hebt voorgenomen om niet kleiner te gaan dan bijvoorbeeld 10 m₂ of duurder dan €400, ga dan ook niet hospiteren bij kamers die buiten je eisen vallen. Meer geld kun je écht niet missen en kleiner gaat niet werken. Het is zonde van je avond als je van tevoren al had kunnen weten dat het niks ging worden. Ook belangrijk is om te kijken naar de locatie waar je het liefste woont. Ik ben zelf bijvoorbeeld nogal huiverig over in mijn eentje door het donker fietsen, dus ik wilde absoluut niet te ver van het centrum terecht komen. Nu woon ik aan een grotere straat die ‘s nachts verlicht is en het is ook nog op een ideale afstand van het centrum van Utrecht. Dat was toch wel een van mijn hoogste eisen!

2 – INTERESSANT
Zeker op het begin van het collegejaar komen er op hospiteeravonden soms wel 20 tot 30 mensen voor dezelfde kamer. Om tussen al die mensen nog een kans te maken, moet je dus wel een beetje opvallen! Hier was ik zelf niet zo goed in, maar ik heb wel een tip die zeker weten werkt: vertel interessante dingen over jezelf. Ik vertelde bijvoorbeeld altijd dat ik heel erg van wintersport hield en soms vertelde ik zelfs dat ik in mijn vrije tijd graag blog. Dat vertel ik eigenlijk nauwelijks aan mensen, maar het is wél interessant om te horen en het maakt me net iets bijzonderder.

3 – LEUGENTJE VOOR JE EIGEN BESTWIL
Een klein beetje liegen mag, dat doet echt ie-de-reen. Ga niet te ver van de waarheid af, dus vertel niet dat je moeder Linda de Mol of iets is, maar sommige dingen van je verhaal kun je best een beetje overdrijven. Toen ik hospiteerde had ik bijvoorbeeld net een weekje een abonnement op de sportschool, maar ik vertelde toch mooi wel dat ik écht van fitness hield. Oh, en ik vertelde altijd dat ik 1,5 uur moest reizen vanaf mijn huis naar school. Dat kost me eigenlijk een uurtje à 5 kwartier, maar ik moest het iets dramatischer maken.

4 – ROTVRAGEN
Bij hospiteeravonden hebben de huisbewoners de leiding en zij willen natuurlijk zoveel mogelijk over je te weten komen voordat ze een keuze gaan maken. Ik heb een paar keer meegemaakt dat ze met van die ***vragen als ‘Wat is je guilty pleasure?’ en ‘Met wie zou je een dagje willen ruilen?’ komen. En zeg dan niet chocola en Obama. Ook hier moet je een beetje opvallen natuurlijk. Het is sowieso heel fijn om al een beetje voorbereid te zijn op dit soort vragen zodat je niet niks weet te zeggen.

5 – MAKKELIJK
Wees een beetje makkelijk. Vertel geen hele verhalen over dat je vegetarisch bent of over hoe allergisch je bent voor huisstofmijt. Zorg dat je losjes en niet te moeilijk over komt. Je nieuwe huisgenoten zitten waarschijnlijk niet te wachten op een zeikerd. Het verschilt per huis natuurlijk heel erg naar wat voor persoon ze op zoek zijn, maar op het moment zelf kun je vast wel inschatten wat je wel en niet kunt zeggen.

Succes! Hebben jullie nog handige tips voor anderen die op zoek zijn naar een kamer?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten