zondag 2 november 2014

Fitness – de eerste keer!

IMG_2761

Een tijdje geleden plaatste ik al een artikel over mijn sportschooldilemma, maar gelukkig ben ik er ondertussen over uit: het wordt optie 3, de lekkere cheapass sportschool. Een verassende keuze vond ik zelf, want ik neigde toch echt meer naar die dure en wat luxere sportschool. Een collega vertelde me dat ze net lid was geworden en ze was er heel tevreden over. Dat overtuigde me, en dus stond ik afgelopen donderdag in mijn strakke hardloopbroek vol enthousiasme bij de balie voor een proefrondje. Ben je benieuwd naar mijn eerste fitness-ervaring? Lees dan vooral verder!

Bij binnenkomst vroeg een instructeur meteen naar de doelen die ik voor mezelf had (beetje afvallen, strakker worden, conditie opbouwen) en stelde hij voor me op te meten zodat ik naar verbetering kan gaan werken. Ik moest met blote voeten op een weegschaal gaan staan en een aangesloten handvat vasthouden. Het apparaat stuurde seintjes door mijn lichaam waaruit de instructeur vervolgens allerlei gegevens kon halen. Ook berekende hij mijn vetpercentage door een klem te gebruiken op mijn biceps, triceps, rug- en buikplooi. Ik was heel tevreden met de uitslag, terecht, want het vetpercentage van een vrouw van mijn leeftijd mag bijvoorbeeld 30 zijn en ook mijn BMI is helemaal prima! Niet slecht dus, maar gelukkig werd mijn motivatie er niet minder van, haha!

Omdat ik totaal geen verstand heb van de machines en apparaten in zo’n sportschool, liep de instructeur met me mee om oefeningen voor te doen en me een beetje te helpen. Eerste zette hij me op de loopband waar ik met 6 km/u op een helling een kwartier heb ingelopen. Klinkt misschien heel suf, maar dat was toch echt een goed opwarmertje! Vervolgens heb ik beenspieroefeningen gedaan (legpress en lunges) en dit voelde echt goed! Echt iets voor mij! Ook heeft hij me nog meerdere oefeningen voor de rug- en armspieren laten doen. Vond ik minder leuk, maar hoort erbij. Ik heb geprobeerd om buikspieroefeningen te doen op een apparaat, maar dit lukte me echt niet. Ik heb altijd al moeite met simpele buikspiertrainingen als situps, omdat ik mijn nek teveel aanspan, hoe hard ik ook probeer dit niet te doen! Daar zou de instructeur nog een keer met me naar kijken, want het zou kunnen zijn dat ik een te korte buikspier heb (vraag me niet hoe of waar) die eerst nog opgerekt moet worden. Na de krachttraining van telkens 3 setjes van 15, heb ik nog 20 minuutjes cardio gedaan op de loopband. Na een uur en een kwartier te hebben gesport, stapte ik kreupel en bezweet de auto in, om nog 2 volle dagen met de ergste spierpijn OOIT rond te lopen. Des te meer motivatie om vaker te gaan, want sporten moet ik tóch en dan wordt de spierpijn telkens alleen maar minder!

De eerste keer in de sportschool (op een paar gymlessen in een sportschool na) beviel me dus hartstikke goed! Ik ben geen sportmens, en dat zal ik nooit worden ook, maar als ik dan toch moet kiezen ga ik voor fitness! Wat voor sport doen jullie? En is het leuk als ik wat vaker sportupdates doe?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten