zondag 31 augustus 2014

Studeren? Wie, wat, waar?

studeren

Omdat ik jullie veel vertel over mijn leven en ook veel laat zien, is het toch vreemd dat ik jullie nog nauwelijks iets heb verteld over wat me de laatste tijd eigenlijk het meest bezig houdt: studeren! Hoog tijd dat ik jullie vandaag eens even inlicht over hoe en wat, en hoe de komende tijd er voor mij uit zal zien! Waar ga ik wonen? Ken ik al mensen? Wat ga ik überhaupt studeren? Lees snel verder!

Wat ga ik studeren?
Ik heb het een tijdje geleden al eens laten vallen in een artikel, maar ik ben er nog nooit goed op in gegaan. Ik ga Communicatie- en Informatiewetenschappen studeren in Utrecht, een universitaire studie hoewel mensen dat vaak niet denken.

Hoe kwam ik daarbij?
Toen ik nog aan het oriënteren was heb ik bij een stuk of 6 studies gekeken tijdens open dagen. In Rotterdam (lekker dichtbij) keek ik naar International Bachelor Communication and Media en Liberal Arts. De eerste leek me leuk, maar is Engels en mede daardoor vond ik het veel te veel op ‘de grote buitenwereld’ gericht. Bovendien blijft het Rotterdam, de stad van de economische studies en alleen al bij het idee krijg ik jeuk. De tweede studie leek me ook ‘wel leuk’ maar hierbij zou je op campus moeten gaan wonen, daar studeren, eten, uitgaan, vrienden maken. Alsof je eigen, oude leven je wordt verboden. Dus dat werd ‘m niet.

In Utrecht bekeek ik maar liefst vijf studies: Taal- en Cultuurstudies, Liberal Arts (het idee is leuk), Taalwetenschappen, Theater-, Film- en Televisiewetenschappen en dus Communicatie- en Informatiewetenschappen. Deze studies leken me het meest interessant, en ze bleken ook allemaal bij de faculteit van Geesteswetenschappen te horen. Dan weet ik dus alvast dat ik daar in ieder geval goed zit. Mijn conclusie na de eerste vier presentaties was: allemaal heel leuk en superinteressant, maar ik hoef geen complete studie van deze richtingen apart. En toen was daar CIW: van alles wat! Vervolgens ging ik mee met een meeloopdag, schreef ik me in, volgde ik de verplichte matchingsdag en toen stond het vast.

Waarom Utrecht?
Omdat het een prachtige stad is! Ik denk dat ik in Amsterdam ook studies had kunnen vinden die me aanspreken, maar die stad trekt me veel minder. Waar in Utrecht alles about the students is, is Amsterdam meer gericht op toeristen. Door Utrecht lopen voelt net als een vakantie (dat gevoel zal nog wel verdwijnen, haha) langs al die grachtjes, mooie huizen en ontelbaar veel leuke tentjes en restaurantjes, heel leuk! Andere steden in Nederland kwamen niet in aanmerking omdat ze of écht te ver weg waren, me niet leuk genoeg leken of simpelweg geen leuke studies hadden. Daarom: Utrecht.

Weet ik het zeker?
Nee. Ik ben geen twijfelaar, op een gegeven moment moet ik gewoon een knoop doorhakken en ‘doen’, maar ik ben toch bang dat ik te impulsief heb gekozen of een verkeerd beeld heb van de studie. En waar twijfel is, is onzekerheid. Maar goed, er is nu nog maar een manier om erachter te komen of dit míjn studie is, en dat is dus dat ‘gewoon doen’. Ik denk wel dat er een grote kans is dat ik het heel erg naar mijn zin ga hebben bij deze studie, maar of dat ook echt zo zal zijn merk ik snel genoeg. En jullie ook, want ik zal jullie op de hoogte proberen te houden!

Heb ik al een kamer?
Nee, ik heb nog geen kamer. Hoewel ik in de buurt van Zoetermeer en Rotterdam woon, en dus in Utrecht ga studeren. Het is wel mijn plan om voor mijn tweede jaar op kamers te gaan, maar voor nu is de drang er gewoon nog niet. Ik vind het voorlopig nog wel prima om thuis te wonen en rustig op te starten met die nieuwe studie. Dat vind ik ook al iets groots. Van deur tot deur is het zeker een uur en een kwartier reizen, dus die colleges om 9 uur worden pittig, maar ik zie vanzelf hoe lang ik dat volhoud. Een eigen kamer in Utrecht lijkt me héél fijn, maar ik wacht nog even tot ik echt de motivatie heb om op zoek te gaan. Want in Utrecht moet je dat intensief doen, of anders niet.

Ken ik al mensen van de studie?
Twee weken geleden deed ik mee met de UITweek, daar heb ik jullie al over verteld! Daar heb ik enorm veel mensen leren kennen, maar niemand die dezelfde studie ging doen als ik. Vorige week ging ik mee met het introkamp van alle eerstejaars van CIW, dus daar heb ik goed gesocialized! Ik heb een deel van mijn werkgroep al leren kennen en daar zaten hele gezellige mensen tussen, dus over nieuwe vrienden maak ik me weinig zorgen. Morgen zit ik in ieder geval al niet alleen.

Wanneer begin ik?
Morgen, maandag 1 september, begint mijn studiejaar met een opening en kennismaking met tutoren. Dinsdag en woensdag zijn er ook nog wat verplichte presentaties van belangrijke mensen, met tussendoor al wat colleges. Donderdag en vrijdag begint dan het echte studeren. De eerste drie dagen is er ook een facultair programma met bijvoorbeeld een avondje poolen, uiteten en lunchen, maar daar heb ik me niet voor ingeschreven. Na de UITweek en introkamp vond ik me wel genoeg geïntroduceerd ;) Ook heb ik mijn rooster voor het eerste blok al gehad. Ik heb vijf dagen per week lessen, waarvan ik twee dagen al om 9:00 moet beginnen en ik ben drie dagen om 15:00 uur klaar, nooit later.

Heb ik er zin in?
Ja! Ja, ik heb er echt zin in om me eindelijk eens goed te verdiepen in dingen die ik leuk vind. Geen verschrikkelijke wiskunde- en economielessen meer, gewoon iets wat me (als het goed is) echt interesseert. Ik ben me ervan bewust dat ik nog wel Statistiek moet volgen ja, daar ontkwam ik echt niet aan. Ik denk dat de komende weken/maanden wel zwaar worden, gewoon omdat ik aan alles moet wennen en me zal moeten aanpassen, maar ik hoop heel erg dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Ik ben trouwens van plan om telkens na een bepaalde periode (bijvoorbeeld na een maand, of blok) even kort te vertellen wat ik heb gedaan bij die studie en hoe ik het vond! Als je voor nu verder nog vragen hebt, kun je die natuurlijk stellen bij de reacties hieronder! Ik ben trouwens ook heel benieuwd waar jullie je aankomend schooljaar mee bezig gaan houden. Gaan er nog anderen beginnen aan een nieuwe studie?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten