maandag 18 augustus 2014

Reisverslag: Wroclaw

Naast een vakantie met vriendinnen en kamp met scouting, had ik deze vakantie ook nog iets heel nieuws op de planning staan: een vakantie naar Polen, met m’n vriend. Ik was nog nooit in Polen geweest, en dit was ook de eerste keer met hem op vakantie, extra leuk dus! Ik heb al eerder in een artikel verteld hoe we aan deze toch wel bijzondere reis kwamen, klik HIER om dit terug te lezen. De stad was boven alle verwachtingen superleuk en gezellig! Het grote plein in het centrum was heel kleurig en zat vol met leuke restaurantjes en terrasjes. Het is een echte studentenstad, dus ook 's avonds is er nog genoeg gezelligheid. Mocht je ooit de kans krijgen om naar Wroclaw te gaan en denken ‘wat moet ik daar nou weer?’: ga er heen, het zal je verbazen ;)

Rond een uur of 5 ‘s middags kwamen we in hotel Polonia aan, heel dicht bij het centrum. Helaas regende het wel een beetje, maar we moesten toch ergens eten. Die avond aten we eigenlijk overal en nergens en uiteindelijk hebben we de hele maaltijd omgedraaid: we begonnen met een milkshake als toetje in een shoppingcenter, aten goed vlees in een -voor Poolse begrippen- chique restaurant en sloten af met partymix-hapjes als voorgerecht. Bij het laatste terrasje dronken we ook gezellig nog wat.

IMG_8104IMG_2427IMG_8114IMG_8119

Toen we de volgende ochtend wakker werden, waren we te laat voor het ontbijtbuffet bij het hotel. We aten dus in de stad bij een bakkerij. Ik nam een cinnamonroll met caramelsaus en pecannootjes, heel lekker! De rest van de dag hebben we een beetje door de stad gelopen, een paar kerken en kathedralen bekeken die we onderweg toevallig tegenkwamen en op lekker veel terrasjes wat gedronken. ‘s Avonds aten we bij Bernard, een heel goed restaurant dat ons door iemand werd aangeraden. Daarna hebben we nog tot laat cocktails gedronken bij een soort club. Oh, en we waren natuurlijk in Polen, dus een shotje wodka kon niet ontbreken.

IMG_2426IMG_8185IMG_8198IMG_8208

Vandaag was eigenlijk niet heel anders dan de vorige dag: door de stad lopen en nóg meer terrasjes bezoeken voor drankjes en zelfs sushi. Aan het einde van de middag beklommen we een hoge toren die uitkeek over de stad en nog veel verder. De kunst in de stad vond ik heel leuk: op de op een na laatste foto zie je beelden die langzaam de grond in lopen en aan de andere kant van de weg leken ze er ook weer uit te komen. Ook zijn er door heel de stad metalen tuinkabouters verstopt, wat geïnspireerd schijnt te zijn op Nederland.

De laatste avond aten we nog wat bij een restaurantje dat het vernoemen niet waard is, en we sloten onze leuke stedentrip af met een laatste cocktail. Of twee. De volgende ochtend moesten we al veel te vroeg weer richting het vliegveld. Het was zeker een geslaagde, eerste vakantie samen.