zaterdag 14 juni 2014

Creatief – Sterrenhemel op canvas

IMG_2371

Lang leve de vakantie! Op pinterest vond ik een DIY voor een heel leuk decoratiestuk en lamp in één. Mijn vriend is vorige week op kamers gegaan en leeft nu in een saai, wit hokje dat wel wat sfeerlicht kan gebruiken. Het resultaat van dit knutselwerk is zelfs nog best man-vriendelijk, waar ik wel een beetje aan twijfelde van tevoren. Het leuke aan deze DIY is dat je al snel een heel leuk kunstwerk hebt, het is niet heel moeilijk!

IMG_2332

Wat je nodig hebt is het volgende:
- een groot canvas schildersdoek (ik gebruik er een van 60 x 80 cm)
- donkerblauwe of zwarte verf
- een kwast
- een witte stift (o.a. bij een kantoorboekhandel te koop, bijvoorbeeld de marker van het merk Edding)
- een liniaal
- kerstverlichting (niet te koop in dit seizoen, dus even tussen de kerstspullen zoeken :)
- een dikke spijker
- een voorbeeldje van het sterrenstelsel met sterrenbeelden
- eventueel contactlijm

IMG_7502IMG_7519

Om te beginnen, schilder je het doek in de donkere kleur totdat hij volledig dekkend is. Wanneer dit is opgedroogd, zet je met de witte stift punten uit die de knooppunten van de sterrenbeelden moeten voorstellen. Deze stippen verbind je met elkaar, eventueel met behulp van een liniaal. Ik heb de de sterrenbeelden boogschutter, ram, vissen en kreeft getekend (van boven naar beneden).

Van elk knooppunt heb ik een ster gemaakt. Ook buiten de sterrenbeelden heb ik een paar van deze sterren getekend en de rest van het doek heb ik opgevuld met grotere en kleinere stipjes als sterren die verder weg staan.

IMG_2385

Om de lampjes te kunnen bevestigen, moet je gaatjes maken in het doek. Dit deed ik met behulp van een dikke spijker die ik in alle grotere sterretjes prikte. Ik had er alleen niet helemaal goed rekening mee gehouden dat de afstand tussen de gaatjes af en toe te groot was, waardoor de slinger met verlichting de gaatjes niet allemaal kon opvullen. Later heb ik ongebruikte gaatjes vanaf de achterkant afgeplakt met tape, zodat je er niet doorheen kunt kijken. Gelukkig is er weinig van te zien. Als de lampjes niet stevig genoeg in het doek zitten geklemd, kun je ze vastplakken met een beetje contactlijm.

IMG_2379

Het is slim om voordat je de lampjes in het doek hangt, even te controleren of ze niet zo heet worden dat ze voor brandgevaar kunnen zorgen in combinatie met het doek. LED-verlichting is aan te raden.

Hang je sterrenhemel op een leuke plek bij een stopcontact, maak het gezellig donker en…

IMG_2375

… tadaaaa! In daglicht is het leuke decoratie, misschien met een leuke betekenis. Zo heb ik zijn en mijn sterrenbeeld er bijvoorbeeld in verwerkt. In het donker geeft het met de gezellige verlichting heel veel sfeer!

IMG_2380IMG_2387 - kopie

Geen opmerkingen :

Een reactie posten