dinsdag 8 mei 2012

Het leven van een docent is zwaar.

Wij, leerlingen, hebben zo onze momenten dat we zwelgen in zelfmedelijden, maar ook de docenten hebben het zwaarder dan je denkt..

- Je geeft als leraar/lerares áltijd te veel huiswerk op.
- De hond van een leraar/lerares kan op sterven liggen, maar als daardoor zijn/haar les uitvalt zijn de leerlingen gewoon blij.
- Hetzelfde geldt voor ziek zijn:  op medeleven kun je lang wachten.
- Ze worden altijd met collega’s vergeleken.
- Als een leraar/lerares zijn/haar dag niet heeft is het volgens de leerlingen net uit mijn zijn/haar vriend(in) óf de lerares is ongesteld.
- Het is altijd 1 tegen 25.
- Het is heel pijnlijk als blijkt dat niemand iets van zijn/haar uitleg heeft meegekregen omdat zijn/haar zweetplekken de aandacht van de leerlingen trekken.
- Je moet als leraar/lerares altijd de kant kiezen van je stinkende stagiaire.
- Alle leerlingen moeten gelijk behandeld worden, hoe lelijk/gemeen/stinkend/schijnheilig ze ook zijn.
- Wanneer je als Engels lerares de vertaling van een woord niet weet, lachen alle leerlingen je stiekem uit.
- Als leraar/lerares zijn je toetsen altijd te veel/te moeilijk/te lang/te kort dag..
- Wanneer je als leraar/lerares pikante privéverhalen tussen leerlingen opvangt moet hij/zij doen alsof hij/zij niets gehoord heeft.
- Het privéleven van de leraar/lerares is altijd veel interessanter dan de lesstof.
- Wanneer de leraar/lerares een vlek op zijn broek heeft weet binnen één lesuur de hele school het en gaan de raarste geruchten rond.
- En geen leerling die het in zijn/haar hoofd haalt de leraar/lerares daar op te wijzen.
- Bij reflectieformulieren komen leraren/leraressen er nooit goed vanaf.
- Er zijn leraren/leraressen die er dagenlang over doen om een ‘leuke’ opdracht voor te bereiden, maar vervolgens wordt het door de hele klas afgekraakt.
- Wanneer een leraar iets te dichtbij komt is het meteen een ‘pedo’.
- Klachten over regels op school worden altijd bij leraren/leraressen neergelegd.
- Als leraar/lerares mag je niet lachen om grappige (maar hele lullige) opmerkingen van leerlingen over andere leerlingen of collega’s.
- Leraren/leraressen zijn vaak lang bezig (zonder succes) de klas stil te krijgen. En daar staan ze maar te zwaaien en springen..
- Lichaamsgeur is een gevoelig punt.
- Op schoolkamp mag je als leraar niet op de meisjeskamer komen. Heel handig tijdens het overlopen.
- Leerlingen krijgen het voor elkaar een verhaal zo aan te sterken dat een leraar/lerares bij de directeur op het matje wordt geroepen.
- Wanneer een leraar ‘overspannen’ wordt verklaard is hij ontslagen. Moge dat duidelijk zijn.
- Er zijn altijd vervelende leerlingen die bij elke toets punten komen claimen.
- Leraren/leraressen staan urenlang voor een klas en tijdens saaie verhalen worden ze uitgebreid geïnspecteerd. Er wordt dan vastgesteld dat ze een dikke kont hebben, truien maat XXL dragen (laat het labeltje er nou net een beetje uithangen), als man geen arm haar hebben (hoe kan dat!?), Betty Boop-sokken dragen, minstens cup K met zich mee moeten slepen of oranje voortanden hebben.
- Als een leerling de les verstoort en de leraar/lerares zegt er iets van is hij/zij ‘een zeikerd’ en als hij/zij er niets van zegt is hij/zij ‘een watje’.
- Ook saaie onderwerpen moeten vol enthousiasme worden verteld.
- Schoolfeesten zijn riskant. Voor de leraar/lerares het door heeft is er al een oplettende leerling geweest die een foto heeft gemaakt van de wild op de bar dansende leraar/lerares.
- Een leerling die zijn/haar huiswerk niet af heeft, moet nablijven, maar een leraar die de toetsen niet heeft nagekeken of geen les heeft voorbereidt denkt er mee weg te komen. Dit zorgt voor de nodige opschudding.
- Leraren/leraressen spreken elkaar (en zichzelf) vaak tegen. Probeer dat maar eens recht te praten.
- Als zorgcoördinator moet je tegen iedereen je mond houden over het lachwekkende probleem van een eersteklasser.

teacher

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen