donderdag 10 mei 2012

Platte patat

Als ik tussen de middag thuis eet, maak ik altijd graag wat lekkers. Meestal is het gewoon een eitje of een restje van het avondeten. Vandaag had ik zo’n zeldzaam moment dat ik om kwart over 1 uit was en dus thuis kon eten (alles beter dan die geplette boterhammen met hagelslag in een boterhamzakje)! In de koelkast vond ik een pan met aardappelpuree, en daar wist ik wel raad mee ;) Mijn moeder maakte dit vroeger wel vaker en noemt het ‘platte patat'. Het is héél makkelijk, maar ook heel lekker!

plattepatat 022

Je hebt nodig :
- één of meerdere koekenpannen
- aardappelpuree (of gekookte aardappelen die je eerst fijnstampt)
- bakboter/olie
- peper
- zout
- ongeveer 3 eieren
- lepel
- spatel
(- basilicum)

Het is het makkelijkste om dit te maken van een restje aardappelpuree, maar je kunt ook een paar gekookte aardappelen fijnstampen. Van de aardappelpuree hieronder kun je ong. 15 stuks maken. Per persoon eet je er waarschijnlijk een stuk of 5-8.

plattepatat 005

Voeg vervolgens de eieren en een beetje peper en zout (en eventueel wat basilicum) toe. Stamp dit goed door elkaar. Als het mengsel naar jouw idee te vast is, kun je er een klein beetje melk bij toevoegen. Als het mengsel juist wat te dun is, kun je er een paar scheppen Brinta bijdoen.

plattepatat 011

In de koekenpan maak je een paar hoopjes van de aardappelpuree.

plattepatat 018

Het ging mij iets te langzaam met één pan..

plattepatat 021

Laat de hoopjes aardappelpuree mooi bruin worden en draai ze een paar keer om. Elke kant heeft ongeveer 2-3 minuten nodig.
Platte patat is (net zoals echte patat ;) het lekkerst met een sausje!

plattepatat 019

1 opmerking :

  1. Oooh dat maakt mijn moeder ook altijd! Wij doen er daarna nog kaas overheen ^^

    BeantwoordenVerwijderen