zondag 18 maart 2012

How to deal with stress

De tentamenweek komt weer langzaam dichterbij, en ook de weken ervoor zitten vol met toetsen, projecten en deadlines. Tijd is je grootste vijand, en je krijgt te maken met stress. Terwijl je op die momenten juist zo goed mogelijk moet presteren, zorgt stress er vaak voor dat dit niet meer lukt. Hierdoor krijg je weer meer stress, en zo blijf je bezig. Als je dus te maken krijgt met stress, maar toch het állerbeste uit jezelf wilt halen, kun je wat hebben aan de volgende tips :


Bekijk de situatie - Kijk rond en bekijk of je iets in de situatie kunt veranderen of er controle over kunt krijgen. Moet je bijvoorbeeld een toets inhalen, maar heb je diezelfde dag nog 5 andere SO's (rampscenario, maar je snapt wat ik bedoel), vraag dan bijvoorbeeld of je de toets een week later mag inhalen. Zo heb je iets veranderd in de situatie.

Realistische doelen - Maak voor jezelf een paar realistische doelen. 300 woordjes Engels leren in een halfuurtje is (voor de meeste mensen) niet bepaald haalbaar, maar probeer voor jezelf realistische deadlines en doelen te stellen.

Pauze - Zorg dat je even uit de stress-situatie stapt. Neem een pauze en kom tot rust. Weekenden en vakanties zijn bedoeld om uit te rusten (ook al merk ik daar zelf niet zo veel van) dus maak er gebruik van! Na dat je weer een beetje tot rust bent gekomen kun je er weer helemaal tegenaan. Zorg wel dat je je bewust blijft waarom je een pauze neemt want anders stort je daarna meteen weer in.

Stel prioriteiten - Niet alle taken zijn even belangrijk. Die prioriteiten kun je in verschillende 'categorieën' zetten. Zo zou ik het nagels lakken een keer kunnen laten schieten omdat mijn wiskunde opdrachten belangrijker zijn, maar ik kan de wiskunde opdrachten ook laten zitten omdat mijn Engels verslag op dat moment nóg belangrijker is. Heb je veel grote, belangrijke taken te doen, laat de wat mindere dan bij voorbaat al (even) zitten.

Relax - Leer hoe je jezelf het beste kunt laten ontspannen. Dit kan door middel van meditatie en ademhalingsoefeningen. Op youtube vind je heel veel how to - filmpjes dus kijk daar eens een keer rond. Oefen er ook op hoe je je gedachten even kunt laten gaan.

Reactie - Als je gestrest bent reageer je vaak anders op situaties dan normaal. Probeer je in te houden en optimistisch te reageren. Dit lijkt heel moeilijk met als vooruitzicht 2 toetsen, een presentatie en verslag inleveren op één dag, maar als je er goed naar kijkt kun je jezelf gerust stellen. 'Oooh, een van de toetsen is een Engels woordjes SO, die kan ik binnen een uurtje leren. En de presentatie heb ik pas het laatste uur die dag, in een tussenuurtje kan ik dat makkelijk voorbereiden. De halve klas heeft het verslag al af, dus in het ergste geval zou ik van iemand wat dingen kunnen overnemen!' Misschien een beetje sneaky, maar in sommige situaties mag je het jezelf best wat makkelijker maken. Zolang je dan natuurlijk ook wel meewerkt als iemand anders je nodig heeft ;)

Afleiding - Dit lijkt wel een beetje op het kopje 'Pauze' maar hier bedoel ik het meer voor in een korte tijd. Ga even een film kijken, zodat je je aandacht ergens anders op richt. Het kan ook helpen om iets voor een ander te doen (heel klein en simpel voorbeeld ; ruim de vaatwasmachine uit jezelf uit). De ander zal blij zijn met wat je hebt gedaan, en daar word jij natuurlijk ook weer blij van. Als je blij bent produceer je stofjes die voor motivatie zorgen. Vervolgens kun jij dus weer hard aan het werk.

Extreme reacties - Maak het voor jezelf makkelijker en rustiger door je in te houden. Niet huilen, zo erg is het niet! Niet gillen, je hebt ergere dingen meegemaakt! Word je hard van ;) 

Slaap genoeg - Heeft dit uitleg nodig? Wanneer je uitgerust bent, kun je simpelweg beter met situaties omgaan. 

Niet vermijden - Ga de situaties niet uit de weg. Dit lijkt tegenstrijdig te zijn met 'Afleiding' en 'Bekijk de situatie' maar dit is niet zo. Vermijd de stress niet door je een week ziek te melden van school, zodat je de toetsen even niet hoeft te maken. De week erna komt alles 2x zo hard aan, en zo blijf je bezig. Sla ook niet spontaan 10 bier naar achter om je aandacht ergens anders op te hebben gericht, want dit komt zelfs de volgende ochtend alweer aan het licht ;) Als pauze/afleiding een avondje gezellig uit waar je 'toevallig' ook wat drinkt is weer iets anders. Als het goed is heb je hier bij de alcohol niet als doel 'alles vergeten'. 

Gebruik de stress - De een kan ander met stress omgaan dan de ander. Zo zijn er ook mensen die onder stress (is dus vaak tijdsdruk) beter presteren dan anders. Gebruik de stress dus om sneller en beter te werken. Bij mij werkt dit vaak ook wel goed, maar ik heb de neiging om dan alles tot het laatste moment uit te stellen zodat ik dan lekker hard aan het werk kan. Het is dan meestal meer dan ik had gehoopt en dan gaat het alsnog mis. Niet doen dus.

Sommige dingen komen misschien een beetje diepzinnig of zweverig over, maar succes gegarandeerd!

Edit : Ik probeer hier trouwens niet de indruk te wekken dat ik alles onder controle heb ;)  ...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten