zondag 9 november 2014

3 Tips tegen onnodig snacken

IMG_7146IMG_7181

Ik ben echt geen healthy food-persoon, maar ik probeer wel altijd goed te letten op wat ik eet. Niet te grote porties, geen pak koekjes binnen een dag leegeten, niet iedere dag een koffie to go met suiker… Bewust snacken blijft alleen heel lastig, want in mijn hoofd is het snackmomentje om 4 uur een soort me-time waarin ik meteen mag grijpen naar ongezonde dingen als chocolade of chips, terwijl dat niet nodig is. Ik mag van mezelf ook echt wel af en toe een vette snack pakken, maar over het algemeen probeer ik snacks een beetje verantwoord te houden. Ik heb hiervoor een paar handige tips, maar nogmaals: niet op mijn vingers tikken als je me na een avondje uitgaan in de snackbar met een broodje kroket ziet zitten! ;)

 1 – EEN TIEN
Echt waar, de beste tip die mijn moeder me ooit heeft gegeven! Eet geen ongezond eten als je het geen ‘10’ geeft. Of goed, een negentje. Ga heel eerlijk bij jezelf na of je die koetjesreep nou echt lekker vindt (nee) of dat het idee van een snack je al een voldaan gevoel geeft, of dat je écht uitkijkt naar die stroopwafelpudding na het eten of het eigenlijk als ‘gewoon een toetje’ ziet. Ik probeer altijd na te gaan of het, heel simpel gezegd, de calorieën waard is. Waarschijnlijk niet. Zelfde geldt voor eten dat je op de gok hebt gekocht wat je eigenlijk niet bevalt: weg ermee! Ga je niet vet zitten eten aan patatje joppiechips als je het niet lekker vindt maar het zonde vindt om weg te gooien.

2 – NUTTIGE SNACKS MEENEMEN
Willen snacken is meestal een heel impulsief gevoel, en dat kun je met discipline voorbij laten gaan maar je mag er ook best aan toegeven. Als ik naar school of werk ga neem ik snacks als appels, tomaat, sultana’s of ontbijtkoek mee. Soms neem ik dingen mee die nog steeds niet perse gezond zijn, maar ik weet zeker dat ik me er beter vanaf breng dan wanneer ik iets uit een automaat haal. Bovendien kun je dan zelf de porties bepalen en zit je niet ineens met een extra stroopwafel opgescheept die je dan ook maar opeet.

IMG_2228IMG_2046

3 – MOEITE DOEN

Zorg dat je van je eten iets leuks maakt. Vooral met lunches doe ik dit heel vaak, maar met snacks kan het natuurlijk ook. Ik ben er heilig van overtuigd dat je zo beter (of in ieder geval nuttiger) eten binnenkrijgt dan wanneer je eten naar binnen werkt zonder er bij na te denken, én het is leuk! Door bewust je snack klaar te maken zie je welke ingrediënten je er allemaal ingooit, hoe je het lekker maar gezond kunt houden (foto: worteltjes met pikante tapenadedip) en hoe je je snack voedzamer kunt maken. Minder suiker, extra tomaatje, nootjes erbij, dat soort dingen! Met appels kun je bijvoorbeeld heel veel prima snacks maken met een héél klein beetje moeite, waar je waarschijnlijk heel tevreden over bent. Hier wil ik binnenkort nog een artikeltje over schrijven!

Vooral de eerste tip is ondertussen een soort van leefregel geworden voor mij! Hebben jullie nog tips tegen onnodig snacken? Ik ben heel benieuwd!

2 opmerkingen :

  1. Die laatste tip vind ik ook erg handig! Want het is zeker waar dat je meer oplet wat je eet, als je er veel moeite voor doet met het klaarmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik klikte al te vroeg...ik wou nog zeggen dat je een hele leuke blog hebt!

      Verwijderen