zaterdag 9 augustus 2014

Examenreisverslag deel 3: Kos

IMG_7832

Na het korte weekje Bodrum (waar het voor ons wel vervloekt leek te zijn) was het hoogtijd voor Kos. Het voelde voor ons alle vier een beetje als een fris nieuw begin in onze vakantie, na al dat gedoe van de voorgaande dagen. Exotisch Nederland stelde gelukkig niet teleur. Iedereen die wel eens naar Kos is geweest, snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel: fietspaden, Nederlandse kroegen, bitterballen, frikadellen en ontelbaar veel Nederlandse toeristen. Bij onze andere twee vakantiebestemmingen was dat wel anders, dus voor de verandering was dit ook weer heel leuk!

IMG_7817IMG_7856

We waren meteen enthousiast toen we bij het appartementencomplex aankwamen, want na ons armoedige kamertje in Bodrum was dit appartement echt een enorme upgrade. Het leukste was daarbij nog dat we hiervoor het minste betaalden. We sliepen bij Yiannis Appartments (aanrader!) in de buurt Psalidi, op fietsafstand van Kosstad. 

De eerste avond bestelden we pizza en gingen we daarna met de taxi naar Kosstad waar we bij Orange Camelot, een Nederlands feestcafé, de wedstrijd Nederland-Costa Rica keken. Toen Nederland won stond heel de stad op z’n kop en die avond werd er goed gefeest! De avond sloten we af met.. bitterballen!

ist5IMG_7831IMG_7858

De dag erna verliep niet helemaal naar verwachting. Toen ik wakker werd zat ik he-le-maal onder de rode bulten en we besloten dat ik maar meteen naar de dokter moest gaan. Ik vermoedde zelf al zonneallergie, hoewel ik daar nog nooit eerder last van had. In het ziekenhuis dacht de dokter (wat een eikel was dat) hetzelfde en zijn assistente had me zo ongeveer al aan het infuus gehangen voordat hij die diagnose stelde. Dacht het even niet. Ik voelde weinig voor een injectie in een griezelig en uitgestorven ziekenhuis, dus ik raakte een beetje in paniek. Ik wilde gewoon een zalfje en klaar. Geen spuiten of tabletten waarbij alcohol en zout eten streng werd afgeraden, ik ben op vakantie! Goed, ik kreeg mijn zin en diezelfde avond was er niks meer van de uitslag te zien.

De eerste dag hadden we bij het appartement al (Nederlandse) vrienden gemaakt, en een van hen was al zó vaak op Kos geweest dat hij ons allemaal leuke plekjes kon aanraden. ‘s Avonds gingen we met deze groep jongens uiteten en op zijn aanraden bestelde ik dolmades. Dat zijn koolbladeren (meestal is dit eigenlijk met wijnbladeren) gevuld met rijst en gehakt en een roomsausje. Zo ontzettend lekker!

IMG_7829IMG_7833IMG_7826

De volgende dag hebben we een stuk gefietst over het eiland en bij een leuk strandje hebben we even gezwommen en gezond. Onderweg kochten we nog een ijsje. Omdat de smaken telkens zó lekker leken, nam ik twee bolletjes en dat kreeg ik echt nooit op. Hoe ze daar bolletjes scheppen, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren!

‘s Avonds dronken we samen met de buren wat op hun balkon en we hebben gewoon gezellig gekletst. Oh, deze avond vonden we ook allemaal enorme kakkerlakken in het appartement. Ik heb het alweer bijna uit mijn geheugen gewist, het was zó vies. We hebben heel het complex bij elkaar gegild en gelukkig was de eigenaar heel behulpzaam en hij heeft met zijn vrouw álles schoongemaakt. Volgens andere gasten was dit daar nog nooit gebeurd, dus laat je vooral niet afschrikken. Het waren echt prima appartementen ;)

IMG_7862ist6IMG_7844IMG_7907IMG_7909IMG_7922IMG_7933IMG_7887

Vandaag was een leuke dag, met veel foto’s! We hebben deze dag door Kosstad gefietst, leuke kerkjes en gebouwen bekeken (foto is niet zo charmant) en bij een terrasje wat gedronken. Ook heb ik ouzo en gyros- en tzatzkikruiden gekocht, voor thuis. Leuk voor als we weer eens Grieks eten!

Aan het einde van de middag besloten we nog naar warmwaterbronnen te fietsen. We wisten de weg niet precies, maar we dachten dat het wel goed zou komen. Dat viel vies tegen. Mensen hadden ons al vaker gewaarschuwd dat het écht een zware fietsroute was, en dat was het inderdaad. We moesten een lange zware helling op, en eenmaal bij de bronnen was het al gaan schemeren. Het zou te gevaarlijk zijn om in het donker door de bergen te fietsen, dus we hebben alleen even aan het lekkere warme water gevoeld.

Nadat we het hele stuk weer terug hadden gefietst, aten we bij een restaurantje. Ik was vermoeid en had een lege maag, dus na twee wijntjes voelde ik me weer alsof ik de hele wereld aankon. Het uitgaan die avond was heel leuk!

IMG_7885ist8IMG_7879IMG_7865

Op onze laatste, hele vakantiedag besloten we nog iets extra leuks met de buren te doen: een boottocht! Om 10 uur moesten we al klaar staan in Kosstad. Het was goed te voelen dat de avond ervoor zo leuk was, dus op de boot heb ik nog even lekker mijn ogen dichtgedaan. De boot stopte bij 3 Griekse eilanden (Kalymnos, Pserimos en Plati) waar we telkens even het eilandje op konden voor een ijsje, of van de boot konden springen in het heldere blauwe water. Het uitzicht was telkens zó mooi en we hebben zelfs heel lang drie dolfijnen gezien die voor de boot sprongen maakte!

‘s Avonds in de stad hebben we Oranje ten onder zien gaan tegen Argentinië. Maar hoe leuk ik het hele WK vond, zo saai vond ik deze wedstrijd. Ik was zelfs in slaap gevallen op een barkruk, haha. De avond was voor mij dus al vroeg voorbij.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen, de fietsen ingeleverd, rustig alles ingepakt en van iedereen afscheid genomen. ‘s Avonds gingen we met de bus naar het vliegveld en rond 4 uur Nederlandse tijd lag ik compleet knock-out in mijn eigen bedje. Het was een leuke, bijzondere vakantie!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten