dinsdag 15 juli 2014

Examenreisverslag deel 1: Istanbul

(afbeelding verwijderd)

Zoals ik al eerder vertelde, had ik een hele leuke examenreis met vriendinnen op de planning staan. In plaats van een zon, zee zuipen-vakantie besloten we er een degelijke cultuurtrip van te maken.. Eh, nee. We hebben netjes een middenweg gekozen. Ondertussen zijn we alweer een paar dagen terug in Nederland en nu is het tijd voor het uitzoeken van foto’s. Vandaag zal ik jullie laten zien wat we op onze eerste bestemming, Istanbul, beleefd hebben!
We vertrokken rond 8 uur vanaf Rotterdam Airport richting Istanbul, en kwamen na veel chaos in het verkeer rond 5 uur aan bij ons hostel in de buurt Sultanahmet, een hele toeristische buurt van Istanbul. We hebben ons even opgefrist en zijn een rondje gaan lopen om de buurt te verkennen. In korte broek. En dat hebben we geweten ook. Tegen mijn verwachtingen in was Istanbul helemaal niet zo’n westerse stad. We hebben als blonde, bleke meisjes in shorts ongelofelijk veel commentaar gekregen van mannen en bedekte vrouwen, ik had het echt niet zó erg verwacht. Goed, ieder zijn gewoonten. Ik had wel een flinke cultuurshock moet ik zeggen.
‘s Avonds hebben we in de buurt van het hostel wat gegeten en gedronken en we kregen daarbij ook nog een waterpijp. De eerste avond zaten we dus al aan de shisha.
Onze eerste echte dag begon al vroeg om zoveel mogelijk te kunnen zien in het enorme Istanbul. We besloten eerst naar een ondergrondse wateropslag te gaan. Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet helemaal weet wat er nou met dat water gebeurt, maar het was in ieder geval heel mooi om te zien!

Vervolgens zijn we naar de beruchte Grand Bazaar geweest, niet ver van ons hostel. De hallen van deze markt zijn heel mooi en de winkeltjes zien er stuk voor stuk heel gezellig uit, maar ik heb het niet zo met die opdringerige verkopers. Bovendien hebben ze overal hetzelfde en het enige waar ik echt oog voor had, waren de heerlijke soorten baklava.
Na lang door de drukte te hebben gelopen, zijn we de Bosphorus overgestoken. Deze rivier loopt dwars door Istanbul heen en de twee delen worden verbonden door bruggen. Het uitzicht vanaf daar is echt ongelofelijk mooi en er zijn zelfs dolfijnen te zien – midden in de stad!
IMG_7636IMG_7652IMG_7648
Aan de overkant van de rivier bleek de stad een heel stuk moderner te zijn. We hebben hier een beetje geshopt, iets gedronken en later in een restaurantje gegeten. Toen we een taxi wilden gaan zoeken om terug naar het hostel te gaan, werden we de club ‘Safire’ in de buurt Taksim, ingelokt. De eigenaar beloofde al onze drankjes van die avond te betalen. Sounds good. We waren natuurlijk wel op onze hoede, maar alles is goed gegaan. De club was dramatisch leeg dus we hebben het niet te laat gemaakt.
IMG_7654IMG_7663IMG_7691IMG_7700IMG_7678IMG_7696
Zaterdag konden we eindelijk de moskee in waar we al een paar keer voor een dichte deur waren beland. We hadden al heel slim onze lange broeken aangetrokken en een sjaal meegenomen om onze schouders en haar te bedekken, dat was verplicht. De moskee die we bezochten was de Blue Mosque, ook in de buurt Sultanahmet. Voordat we het gebouw gingen bekijken, besloten we een lezing voor toeristen bij te wonen waar een moslima ons vertelde over de moskee en vooral veel over het geloof. Op school hadden we veel natuurlijk al geleerd, maar vanuit een overtuigde moslim klonk het toch een stuk interessanter en eigenlijk ook logischer.
Ik heb me laten vertellen dat er alleen al in Istanbul meer dan 500 moskeeën zijn en ze zijn stuk voor stuk prachtig om te zien. Veel kleuriger en interessanter dan kerken, vind ik. De moskee die wij bezochten, dankt zijn naam aan de binnenkant, die voornamelijk blauw is.
Een deel van Istanbul is officieel Azië en wij zouden wij niet zijn als we daar niet even een kijkje zouden nemen. Al is het maar om te kunnen zeggen dat je in Azië bent geweest natuurlijk ;) Dit deel van Istanbul was duidelijk minder gericht op toeristen, eigenlijk gewoon helemaal niet, maar vol met locals. We hebben hier niet veel bijzonders gezien.
We aten ‘s avonds wat bij het hostel en hebben daar twee backpackers ontmoet die al maanden op reis waren met z’n tweeën. We volgen ze nu op facebook en de foto’s die ze maken zijn echt onbeschrijfelijk mooi. De eerste foto van dit artikel hebben zij gemaakt!
Deze avond zijn we weer naar de buurt Taksim gegaan, dit keer naar de club ‘Araf’. Een club op de 5e verdieping met uitzicht over de stad! De muziek was veel Arabisch, maar daar kun je verassend goed op meezingen, haha.
IMG_7956ist1IMG_7713ist10
Zondag waren we vooral erg moe. We moesten al vroeg uitchecken maar gelukkig mochten we onze koffers nog even laten staan. We hebben een beetje langs de rivier en door een groot park gelopen. Na een drankje op een terras besloten we terug te gaan naar het hostel en daar lekker te hangen. Die avond hebben we met oranje bloemenkransen Nederland aangemoedigd tijdens de wedstrijd tegen Mexico. Ze wonnen, en na een Viva Hollandia-overwinningsdansje moesten we ons haasten naar de bus die ons naar onze volgende bestemming zou brengen. Later vertel ik jullie álles over Bodrum!