woensdag 20 februari 2013

WHAT’S IN MY (SKI) BAG

IMG_0709
Binnenkort sta ik eindelijk, na 2 jaar afzien, weer lekker boven aan de pistes in Oostenrijk! Ik ga al voor de 6e keer, dus ik ben ondertussen wel een wintersport-kenner ;) Ik weet nu wel wat je écht niet mag vergeten, en waar je lekker in kunt skiën. Een paar vriendinnen gaan voor het eerst en ik had door dat ze het knap lastig vonden om zich te bedenken wat je in zo’n week nou eigenlijk allemaal nodig hebt. In dit artikel laat ik jullie zien wat ik onmisbaar vind tijdens een weekje skiën. Snowboarders hebben vrijwel hetzelfde nodig!
Canon 550D
1 – Een helm en skibril. Buiten dat een helm verplicht is tot (als ik het goed heb) 16 jaar, is het natuurlijk ook veilig. Ik heb nog nooit met helm geskied omdat ik me zo opgesloten (en lelijk..) voelde, maar dit jaar ga ik met school mee en is het écht verplicht. Ook een skibril laat ik zeker niet thuis! De sneeuw weerkaatst zonlicht, en zeker nu, in het voorjaar, is er heerlijk veel zon boven op de berg. Je maakt jezelf echt blind zonder bril! Let bij het kopen goed op of de bril wel een dik schuimrandje heeft en goed op je helm past, er mag geen ‘leeg’ stukje zitten tussen je gezicht en de bril.

2 – Handschoenen, een sjaal en een muts. Handschoenen spreekt natuurlijk voor zich, en het allerbelangrijkste is dat ze waterdicht zijn! Ik heb ooit geskied met handschoenen die bij elke val doorweekt waren, en dat was echt geen pretje. Ook moeten ze natuurlijk lekker warm zijn. Een sjaal is fijn omdat de koude lucht vooral heel pijnlijk kan zijn in je hals en op je kin. Een muts is niet heel erg nodig, aangezien je waarschijnlijk een helm draagt. Maar mocht je om de een of andere reden toch geen helm op doen, dan is een muts onmisbaar!
3 – Skisokken. Skisokken zijn dikker (en dus warmer) dan gewone sokken, en meestal ook langer. Skischoenen zijn niet heel comfortabel, maar met lekkere dikken sokken valt het wel mee. Aan 3 paar voor een weekje heb je wel genoeg. Ze zijn natuurlijk wat duurder, dus je kunt ze na 2 dagen gewoon even afspoelen en uithangen. Vies worden ze toch zo weer in van die stinkende skischoenen.
4 – Shirts met lange mouwen en col. Een lekker warm laagje, die dus ook je nek warm houdt. Ik draag deze shirts over een hemd. Ik neem er 3 mee, maar aan 2 heb je ook wel genoeg.

5 – Fleecetrui. Een lekkere en zachte fleecetrui is belangrijk! Deze draag ik altijd over het shirt met de lange mouwen en col. Ik neem er 2 mee, en dat is zeker genoeg. Op deze truien zweet je natuurlijk niet (als je ze zo draagt als ik).

6 – Leggings, thermo ondergoed of lange onderbroeken. Skibroeken zijn meestal glad aan de binnenkant, en dat voelt niet fijn aan je benen! Met een laagje eronder is het ook nog eens veel warmer natuurlijk. Ik neem een thermolegging mee en een ‘lange onderbroek', dat is min of meer een kruising tussen een jogginsbroek en een legging.

7 – Een skibroek. Ik neem er dit jaar maar eentje mee. De skibroek op de foto is net nieuw (en duur, haha) en is een mooi slank model. De meeste broeken zijn wijder, maar die kunnen ook leuk zijn! Als beginner raad ik je aan om er minstens 2 mee te nemen want je ligt waarschijnlijk veel te rollen en dan is een schone broek wel fijn. Het is bij een skibroek ook heel belangrijk dat hij waterdicht is!

8 – Een ski-jas. Een ski-jas moet natuurlijk lekker warm zijn, en óók waterdicht. Verder vind je het misschien ook belangrijk dat er een vakje in zit voor je skipas, mobiel of portemonnee, en ski-jassen hebben vaak ook ritsen onder de oksels om te luchten, strakkere banden bij de polsen en goed gesloten zakken.

9 – Snowboots. Heel lelijk, maar ook heel belangrijk. Ik heb ooit niet-waterdichte snowboots gehad en ik heb er de hele vakantie met plastic zakjes in moeten lopen, haha. Het is belangrijk dat je er goed mee door de sneeuw kan lopen en ze moeten dus ook waterdicht en warm zijn.
Verder heb je natuurlijk ook gewoon onderbroeken, een tandenborstel. zonnebrandcrème en lippenbalsem met SPF (met een beetje geluk is er veel zon!) nodig, maar dit is wel de basis. Ik huur mijn skischoenen en ski’s altijd (kan eigenlijk altijd bij een organisatie in het dorpje) maar als je die zelf hebt moet je die natuurlijk ook niet vergeten ;) Gaan je nog skiën, ben je al geweest of heb je het nog nóóit gedaan?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten