woensdag 27 juni 2012

Filmrecensie #3 - Thirteen

Ik zocht op google naar ‘leuke meidenfilms’ en toen werd de film ‘Thirteen’ ergens aangeraden. De naam kwam me heel bekend voor, dus ik besloot hem te kijken. Achteraf vraag ik me af waarom ik hem helemaal af heb gekeken, want zo leuk was ie niet.

De film gaat over Tracy. Een 13-jarig, redelijk braaf meisje. Op school raakt ze bevriend met het populairste meisje van de school en komt ze in contact met alcohol, piercings, drugs, seks en gaat ze stelen. Daarbij heeft ze ook nog problemen thuis en om dit even te vergeten snijdt ze zichzelf. Het loopt allemaal nogal uit de hand. De hele film gaat eigenlijk over welke ‘foute’ dingen ze allemaal doet en hoe haar moeder hierop reageert. Ik vond de relatie tussen Tracy en haar moeder heel apart. Op het ene moment leek haar moeder totaal niet te beseffen hoe slecht Tracy er aan toe was, terwijl ze op het andere moment helemaal in paniek was. De film komt uit 2003, en ik weet niet zo goed hoe ik het moet beschrijven, maar het ‘voelt’ een beetje als een nog-net-niet-zwart-wit-film. Het verhaal is heftig, maar heeft me niet echt geraakt door de aparte en onwerkelijke personages. Het kan ook aan mij liggen aangezien ik zelf nooit in contact kom met zulke mensen. Ik denk dat deze film echt de wereld in is gebracht om mensen bewust te maken van deze problemen, maar volgens mij is er nu niet echt behoefte meer naar. Negen jaar geleden misschien wel. Ik weet het niet? Ik heb de film wel afgekeken omdat ik me afvroeg hoe het met Tracy en haar vrienden af zou lopen, maar het einde was me weer erg onduidelijk. De film krijgt van mij een mager 6’je.

Geen opmerkingen :